قلب سلیم و ولایت شروط عاقبت به خیری است
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۲۸۹۳
حجتالاسلام سامانیان در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان جهاددانشگاهی فارس در شیراز، اجابت دعا برای عاقبت به خیر شدن، منوط به داشتن شروطیست، قلب سلیم و ولایت را ۲ شرط مسلم و اصلی در این زمینه برشمرد و گفت: در قرآن کریم و احادیث معتبر بسیار به این مباحث پرداخته شده است.
او داشتن ایمان را یکی از اصول مورد تاکید در آیات قرآن کریم برشمرد و در عین حال و به استناد تاکیدات خداوند متعال در قرآن، گفت: اگر عمل صالح در کنار ایمان قرار نداشته باشد، انسان عاقبت به خیر نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سامانیان گفت: قرآن در بررسی موضوع قلب سلیم، مباحث عمیقی دارد و راه یافتن خداوند به دل را موجب خدایی شدن انسان دانست.
او گفت: شرط دوم برای عاقبت به خیری، ولایت است؛ کسی که ولایت نداشته باشد، عاقبت به خیر نمیشود. انسان صاحب دارد، خداوند برای انسان واسط فیض قرار داده و امام عصر، واسط فیض است.
سامانیان با طرح مثالهایی در خصوص اثر ولایتمداری در عاقبت به خیری، گفت: شخصیتی مانند طلحه، در حالیکه اولین فردی بود که در راه ولایت سیلی خورد، به دلیل خروج از دایره ولایت، عاقبت به خیر نشد.
او گفت: شخصیت زهیر بن قین با آنکه در جنگ صفین مقابل حضرت امیرالمومنین علی (ع) جنگید و بارها به ایشان حمله کرد، با حضرت امام حسین (ع) همراه و فرمانده جناح راست یاران ایشان و عاقبت به خیر شد.
سامانیان گفت: در مورد عاقبت به خیر شدن یا نشدن شخصیتهای شناخته شده صدر اسلام فراوان است، حُر و شمر را ۲ نمونه دیگر برشمرد، ولایت نعمت بزرگی ست، اگر امام زمان خود را به درستی درک نکنیم، عاقبت به خیر نخواهیم شد.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی، ولی فقیه در استان فارس گفت: مالک اشتر توصیههای ولایت را به طور کامل عمل نکرد که اگر عمل کرده بود، مسموم و شهید نمیشد، در نهایت عاقبت به خیر شد، گفت: همه باید عهدنامه مالک را بخوانیم و به عنوان یک هدیه ارزشمند به همه مسئولان بدهیم تا مدام آن را مرور و به مفادش عمل کنند.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی، ولی فقیه در فارس، در بیان ارزشمندی مفاد عهدنامه مالک، گفت: این عهدنامه با منشور اخلاقی سازمان ملل، تشابه دارد، آنچه در عصر حاضر حقوقدانان به عنوان منشور اخلاقی تدوین کردهاند، ۱۴۰۰ سال قبل از سوی امام اول شیعیان به یکی از والیان صدر اسلام تاکید و توصیه شده بود.
سامانیان گفت: بنا به فرمایش حضرت امام محمدباقر (ع)، بدون ولایت، چهار رکن نماز، روزه، حج و زکات، ارزش ندارد و برای عاقبت به خیری اول قلب سلیم و بعد ولایت، ضروریست.
این مقام فرهنگی در بیان اهمیت شهادت حضرت علی بن ابی طالب (ع) گفت: به شهادت رساندن اولین امام شیعیان، اولین جسارت به ولایت و بنای جسارتهای بعدی و شهادت دیگر ائمه اطهار و اهل بیت (علیهم السلام) بود.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیرازمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در فارس معاون فرهنگی عاقبت به خیری عاقبت به خیر شد عاقبت به خیری قلب سلیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت