سلسله سندی که امام باقر(ع) تا خداوند رساند/ روایت معصوم(ع)؛ عدل قرآن
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۵۴۱۲
به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان از اساتید برجسته اخلاق شب گذشته، 12 مهرماه در مسجد اعظم قم به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت رقیه(س) به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: در سوره مبارکه حدید، خداوند میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: اما چرا خداوند این همه محبت به مردم کرده است؟ برای اینکه مردم زندگی خود و درون و برون خود را بر اساس عدالت جهت بدهند. اما این میزانی که در این آیه فرمود که کنار کتاب است، چیست؟ مراد از بینات روشن است که عبارت از معجزات میباشد، کتاب هم روشن است، یعنی یک سلسله معارف کامل و جامع، اما مراد از میزان چیست؟ بهترین نظری که در مورد میزان داده شده و تقریباً بزرگترین مفسران آن را قبول کردهاند، به معنای دین است. کتاب مجمل است و دین تفصیل آن است، لذا از این آیه استفاده میشود که در نبوت پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن و دین مجموعه روایات رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) است.
انصاریان تصریح کرد: یک نکته جالبی در کتاب شریف کافی نقل شده که که فکر میکنم کمتر به این نکته توجه شده است و آن این است که راوی به امام باقر(ع) میگوید یک روایت سنددار برای من بفرمایید. روایت سنددار روایتی است که چند نفر عادل، موثق و با تقوا در مسیرش هستند. وقتی راوی به امام باقر(ع) اینطور عرض کرد، امام(ع) از پدران خود تا رسول خدا(ص) سند را رساند و فرمود رسول خدا(س) از خدا نقل میکند که باید فلان کار را انجام دهید و از فلان کار بر حذر باشید. یعنی امام باقر(ع) اعلام کردند که حرفهایی که ما میزنیم بالاستقلال نیست و هرچه به شما میگوییم، خدا فرموده است؛ یعنی اعتبار روایات اینقدر زیاد است که درست و مساوی با آیات قرآن است.
وی در ادامه افزود: لذا رسول خدا(ص) فرمود من بین شما قرآن و عترت را به یادگار میگذارم. اینها یک حقیقت و در دو چراغ هستند، اما ریشه آنها یک واقعیت است و آن هم علمالله است. پس اینکه تأکید میکنم خداوند دو میزان برای سالم بار آمدن زندگی ما قرار داده که یکی قرآن و یکی روایات اهل بیت(ع) است، این آیه نیز آن را تأیید میکند. با نگاهی که مفسران بزرگ به کلمه میزان دارند که به معنای دین است، این نگاه تأیید میشود. حال که این دو ترازوی الهی در اختیار ما است، بر ما واجب است که اعمال خود را با این دو ترازو بسنجیم.
انصاریان تصریح کرد: اگر در قرآن آیهای مجمل بود نیز باید به میزان دوم که روایات باشد، رجوع کنیم و ببینیم اهل بیت(ع) این آیه را چطور توضیح دادهاند و چطور تفصیل آن را بیان کردهاند که قلب و روان و اعمال من به انحراف کشیده نشود. قلب انسان همواره در معرض خطرات بزرگی است که اگر من در حال ارزیابی آن نباشم، این خطرات بر دل مسلط میشود و شروع به تخریب کردن میکند. یکی از این خطرات وسوسه است که در روزگار ما از نوک قلمهای ناپاک و از بنگاههای سخن پراکنی و مجلات ضددین به صورت دریاوار قلب را مورد حمله قرار میدهند که انسان، یا ایمانش را از دست بدهد یا اینکه نسبت به حقایق کنارهگیری کند.
وی در ادامه افزود: من وقتی میفهمم که دچار وسوسه و خناس شدهام، کتاب، میزان است و خودم را ارزیابی میکنم. اگر این خطرات گلوی قلب من را گرفته و فشار میدهند، با قرآن مجید باید کار را حل کنم، یعنی باید به قرآن یقین داشته باشیم که اگر تردید در کار باشد، کار به سامان نمیرسد. اگر نسبت به طبِ طبیب هم تردید داشته باشیم، کار درست نمیشود. بنابراین با اطمینان به سراغ قرآن رفت که تردیدی در آن نیست.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه حسین انصاریان دین قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایشنامه با عنوان «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است.
«رازی بین من و تو» نوشته محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینهکاریست که در جبهههای جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که همرزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار میشود.
«در تنم زمستان شد» اثری از مصطفی سیفی برشی از زندگی رونیا یک دختر کرد ایزدی است که چند سال اسیر داعش بوده و اکنون پس از فرار از دست داعش به آلمان گریخته، اما یک روز مرد داعشی که سالها رونیا را اسیر کرده، وارد خانه او میشود.
«روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نمایشنامه دیگری است که به قلم محمدرضا آریانفر به چاپ رسیده است. آریانفر در این کتاب، چهار نمایشنامه شامل «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر»، «آنگاه که خدا از دهان سنگ ترانه میخواند»، «کسی در خوابهایم قدم میزند» و «سراغ خوابهایم را از باد بگیر» را به نگارش درآورده است.
«رازی بین من و تو» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، «در تنم زمستان شد» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه میشوند.
کد خبر 6089724 فاطمه میرزا جعفری